Какво е белег на лукса в интериора?
Интериорното решение е успешно, когато се постигне необходимата хармония между всички участващи елементи
Разкошът в интериора се вижда и усеща от пръв поглед, независимо дали става дума за класика или за съвремени, изчистени решения. В него има стил и характер. Как се постига това?
Като начало се изискват сериозни финансови възможности. Вложените материали и детайли са от голямо значение. Желаещите да постигнат необходимия комфорт и разкош в дома си трябва да наемат професионалист, работещ в областта на интериора и да имат точни изисквания към него, касаещи функцията на отделните помещения, насока за стил и колорит. Така резултатите при проектирането и реализацията ще отговарят на изискванията на стопаните. Пространствата може да са големи (което е предимство), а може да са и по-малки, но трябва да са добре решени функционално с точно обособени зони, за да се постигне необходимото удобство.
Великолепието и луксът започват още от изпълнение на строително-ремонтните и довършителни дейности. Те трябва да са перфектни с фино оформени детайли. Това е основата, фонът на предстоящия декор. Предварително трябва да се помисли за всички инсталации – те допринасят за неоходимия комфорт в жилището. Отопление, осветление, озвучаване са част от тях. В решение на осветлението трябва да има възможност за разположение на разнообразни източници на светлина. Осветителните тела подчертават отделните интериорни зони.
Луксозният кадър изисква едно добро озвучаване с висококачествена музика и домашно кино. Елегентното вграждане на необходимата техника и обработка на помещенията ще допринесе за мекотата на звука. За луксозната визия на интериора от голямо значение е решението на подовите настилки, стените и таваните. Богатството в подовите настилки може да се постигне чрез облицовки с мрамор, луксозни паркети и первази, скъпи килими, мокети с меки подложки. Стените и таваните могат да са носители на изискани детайли – декоративни пана, корнизи, профили, подчертаващи вътрешната архитектура, тапети. Основата за цветовата хармония в цялостното интериорно решение са точно тези елементи – стени, тавани, под. Внимателно трябва да се подбират вътрешните врати, те също са свързани със стила, залагащ се в интериора. Обковът на вратите трябва да е съчетан с цялостното присъствие на метални елементи в помещенията.
Част от архитектурните елементи в интериора са вътрешните стълби, парапети и камини – те могат да бъдат носители на елегантна и бляскава декорация. В мебелите, независимо дали са изпълнени в класически стилове или актуални дизайнерски разработки, трябва да се усеща прецизност на изработката, елегантност на детайла, изящество на дървесината, където с особено голяма стойност е ръчната обработка. Текстилът, присъстващ под формата на килими, тапицерии, пердета, декоративни възглавници и др. е фактор, обединяващ цветово различните елементи. Материите са изискани – кадифе, сатен, коприна, тафта.
Огледалата с изящните си рамки са задължителен елемент на разкош и визуално богатство. Те променят пространствата, но винаги трябва да знаем какъв образ искаме да отразят. Аксесоарите в интериора подчертават усещането за лукс. Присъствието на изкуство във всичките му разновидности е постоянен спътник на луксозния, изискан, бляскав дом.
Интериорното решение е успешно, когато се постигне необходимата хармония между всички участващи елементи. Последната нотка в постигнатото великолепие са цветята и зеленината, които дават живот и свежест.
Мебели на Tecni Nova. Снимките са предоставени от In Deco.
Луксът е в пряка зависимост с красотата
Предизвикателство е да се пише за лукса, дори и когато трябва да бъде дефиниран само към средата, която обитаване – ДОМЪТ. Това е така, защото клишетата го правят синоним на достъпен за единици, които са функция на конюнктурата. И като цяло обществото е чувствително към тази привилегия и реагира с определен негативизъм. Това не е само български феномен. А значението на думата лукс, както и нейните синоними, не заслужават това отношение.
Ако се осмислят следващите цитати и разсъждения – съм убеден, всеки ще разбере, че не е принуден да стои под „общия знаменател“ на наложени мантри.
„….парите са само средство към някаква цел. Ако човек ги иска за лични нужди – за да инвестира в своето умение, да твори, да изследва, да пътува, да се наслаждава на лукса – той е напълно морален. Но хората, които поставят парите на първо място, отиват много далече. Личният лукс е ограничено начинание. Тези хора се стремят към показност: да се изявяват, да смайват, да забавляват, да впечатляват другите. Такива хора са втора ръка.“
С много респект ще перефразирам този цитат от Айн Ранд в контекста на Дома. Към лукса трябва да се подхожда внимателно. Той трябва да е резултат от лично желание и необходимост. Убеденост, че ще носи не само лична удовлетвореност, защото ако това кара хората да „зяпат“, да завиждат, или сляпо да подражават, то тези хора са нещастни. Луксозният дом трябва да ни изпълва с радост, хармония, позитивно съжителство и социален комфорт. Да сме „приятели“ с елементите от обзавеждането и „сговорчиви“ с уредите, които спомагат обитаването му. Такъв интериор носи усещането за ШИК.
„Луксът е безмислен, ако няма някой, който да си го позволи.“ Във всички епохи, както и в нашата, има някой, който да си го позволи. Но кого запомняме -тези, които са го създали, или тези, които са живели в него. Първите са „гениални“. А на вторите сме благодарни, затова че са (били) меценати на съвършенство, което, ако е постигнато с „чисти пари“, носи кармата на естетическите критерии, с които оценяваме КРАСОТАТА.
Но има и трети, които нямат свой фокус към лукса. Те копират чужди идеали. И с едни „други пари“ стават продводник на плагиатството и фетишизма. Безусловно приемат чуждия лукс и изпитват сляпо преклонение. В съвременни условия те са лесна плячка и на ПР-а и Рекламата, като следват модели на подражание. Те са консуматори на брандове и към тях са адресирани брокерски обяви като: „Продава се луксозен, четиристаен, обзаведен с Fendi и Valentino”. Ето, тук протестирам и агитирам: когато става дума за вашия жилищен интериор, не го превръщайте в пародия, не позволявайте да загубите идентичност, а с това и пари. Ще живеете в „ефимерен лукс“, който по-точно може да се определи като „лош кич“. (Тук няма да отделям внимание на кича или на оксиморона – „грозна красота“).
Винаги дръжте сметка за бюджета и етапа на възможностите си и се задоволете с максимата – „този лукс мога да си го позволя“. И в едно съм сигурен – в този случай вашият жилищен интериор вероятно ще може да се определи като ШИК.
Какво мисли за лукса Филип Старкс: „За мен луксът е интелигентност и
качество, и не виждам нито едното, нито другото в него, когато е използван, за да направи бързи и много пари“. Разбира се, последното визира „високите брандове“. Дали те не са „фабрики за илюзии“ и отговарят ли на абстрактните критерии за КРАСОТА. Нашият дом трябва да е носител на Красота, която благоприятства цялостната хармония в пространството и неговите елементи, и ги прави „добри“. Тя ни прави и нас добри хора, с което ни помага да се справим с предизвикателствата…
„Красотата ще спаси света“ – трябва да сме благодарни на Достоевски за тази сентенция. След като за Филип Старк луксът е интелигентност, това не е ли апел да го постигнем като взимаме интелигентните решения…
Ако ги отнесем към стремежа за красота, то нека се обърнем към „експерта“ Умберто Еко. „Красиво – наред с „грациозно“, „хубаво“ или „възвишено“, „чудесно“, „величествено“ и други такива изрази – е прилагателно, което често използваме, за да означим нещо, което ни харесва. Изглежда, че в този смисъл красивото е равнозначно на доброто…“
Вярвам, че мисловно се върнахте малко назад към връзката между КРАСОТАТА и ДОБРОТО. Но да продължим в смисъла на предметната среда и в частност „красив е предмета, който ако беше наш, би ни радвал, но той си остава красив, макар да е притежание на друг“. Важното е вдъхновението и интелигентния избор за КРАСОТА. То предопредля нашите решения, когато избираме средата, в която ще живеем и предметния свят в нея.
Ако зачетем по-нататък „История на красотата“ на Умберто Еко, ще стигнем до „изписаните на стените на храма в Делфи: „Най-правилното е най-красивото“, „Спазвай мярата“, „Презирай надмеността“, „Нищо прекалено“.“ Тези правила са основата на елинистичното чувство за Красота. Днес ние имаме ли право да ги оспорим – НЕ, а можем и да ги отнесем като правила за ЛУКС. С извода, че той е в пряка зависимост с Красотата.
Един от синомимите на Лукса – е КОМФОРТ. Комфортът телеграфично ни води до много социации. Така е и когато го отнесем към жилищния интериор. Но аз бих отличил трихарактеристики: пространство, функционалност и удобство. Последните две могат да се реализират и в лимитирани пространства, и знам много добри примери, когато е постигнат оптимален комфорт и изискан ШИК на интериора. Но когато говорим за ЛУКСА в съвременните му измерения, категорично отбелязвам – той изисква „комфортни“ пространствени характеристики.
Изписано е много и всеки знае, какво се влага в понятието „УМНА КЪЩА“ – контрол, удобство на управлението, сигурност. Готов съм да споря за границите, които човек трябва да постави, за да не изгуби любими навици и независимост. Но не оспорвам, че hi-tech иновациите и техните продукти с „човешки качества“ са характерни за домашния ЛУКС. Все пак помислете, какво ни казва Филип Старкс „Моята сокоизтисквачка не е предназначена да цеди лимони, нейната цел е да започне разговор“.
Не знам доколко успях, но ще съм щастлив ако свалите „тъмните очила“ и погледнете по нов начин на ЛУКСА. А как ще го разпознаете? Очертах четири видими „белега“ – ШИК, КРАСОТА, КОМФОРТ, ИНОВАЦИИ. Следва продължение…
Трябва да имаме познанието и за външните и вътрешни фактори, от които луксът е зависим. И още да разпознаем мебелите, декорацията и изкуството, които го съпровождат през неговата история. Тук не изложих задължителните пояснения, какво е ШИК, затова следващата статия ще озаглавя „Там където завършва ШИКЪТ, започва луксът“.
Реализиран проект на Иван Александров и екипа му Dada Project Studio.
Луксът е извън ограниченията на времето
Основател на Склада – артистично пространство за градска култура и дизайн, където можете да видите и закупите някои от най-добрите продукти на световния дизайн и където често се представят нови и интересни дизайнери от
България. Организират се изложби, събития, презентации, представят се творчески експерименти в областта не само на дизайна, но и на модата, изобразителното изкуство, музиката, киното. Склада е място за комуникация – „склад за идеи, ценни вещи и ценни срещи”, но също така и студио за интериорен дизайн, което работи с най-добрите дизайнери за създаване на вдъхновени интериорни пространства.
За нас от Склада винаги е било важно да предла-
гаме продукти,които не са вкопчени в тенденции
и модни стилове. Залагаме на ценности,които
прекрачват прага на времето …
Луксът е състояние на съществуване, а не външна категория. Когато е само показност, е равен на кич и показва по-скоро страх от липса на идентичност. Когато става въпрос за лукс – винаги става въпрос за категория, която се разполага извън ограниченията на времето.
Луксът е противоположност на модата именно защото не работи с категории като днес и сега. Това ,обаче, не означава че той е застинал в някакво неопределено време. Като цяло луксът е винаги извън всякакви ограничения. Луксът търси уникалността на индивида, проектирана в универсалността на идеите.
Луксът не е наличие на пари, а по-скоро наличие на идеи и смелост да ги отстояваш с цената на отхвърляне и противопоставяне. Парите, рано или късно, следват идеите.
Луксът е извън ограниченията на времето Луксът е смелостта да рискуваш за кауза, в която вярваш само ти и никой друг. Луксът е в отдадеността на нещо до степен да станеш най-добрият в него.
В интериора луксът се проявява катосмелост – в уникалността на идеите, като мащаб – в устойчивостта им във времето, като щедрост – в това да търсиш най-добрите майстори, най-добрите архитекти, най-добрите дизайнери и да ги подкрепиш, като мъдрост – да не разпиляваш ресурси за изявите на егото си …. Луксът означава да не пестиш себе си по отношение на живота, а по-скоро да се раздадеш докрай. Да си жив е вече проява на лукс от страна на Създателя.